کرمانشاه-بازار توپخانه

وبلاگ-کد لوگو و بنر
نان برنجی
 
درباره وبلاگ


با سلام، هدف ما از راه اندازی این وبلاگ صرفا جهت آشنایی شما عزیزان از شهر کرمانشاه می باشد. امیدواریم استفاده کافی را ببرید.
آرشيو وبلاگ


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 21
بازدید کل : 2515
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

ابزار پرش به بالا

بازار توپخانه
عکس هایی از شهر کرمانشاه
پنج شنبهبرچسب:نان برنجی, :: ::  نويسنده : رضا

نان برنجی نام یک نوع شیرینی محلی و سوغات شهر‌های کرمانشاه ، قزوین و در گستره‌ای کمتر، درچند شهر دیگر ایران است.

در تهیه این شیرینی که شهرت خاصی در میان ایرانگردان و ایرانیان دارد از آرد برنج، آرد گندم، پودر شکر، روغن جامد، تخم مرغ، گلاب و هل استفاده می‌شود. نان برنجی انواع گوناگونی نیز دارد که از آن میان می‌توان به نان برنجی ساده و نان برنجی زعفرانی اشاره کرد.

نان برنجی، اصلی ترین سوغات کرمانشاهیان، در هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاستگذاری ثبت آثار معنوی کشور که در شهر شاهرود برگزار شد، به ثبت ملی رسید.

 

تاریخچه نان برنجی سوغات کرمانشاه

  • شهر کرمانشاه به سبب اینکه در مسیر جاده ابریشم و در مسیر راه کربلا قرار داشته و به همین دلیل مسافران و زائران فراوانی به این شهر رفت و آمد داشته‌اند، به فکر پخت ماده‌ای بوده‌اند که هم ماندگاری بالایی داشته باشد و هم جنبه غذایی بالایی. به همین دلیل مردم این خطه سعی در تهیه شیرینی از جنس خوراک اصلی مسافران و زائران کردند که از برنج تشکیل می‌شود.
  • قدمت و پیشینه نان برنجی در کرمانشاه به ۱۵۰ سال پیش و زمان حکومت قاجار باز می‌گردد و از ۱۵۰ سال پیش به بعد یکی از سوغات معروف کرمانشاه است.

 

 

پیشکسوتان این فن

  • از پیشکسوتان نان برنجی پزی کرمانشاه می‌توان به افرادی چون مرحوم "حاج امیر علی جعفری" معروف به "کلوچه پز" و مرحوم "حاج رضا شکر ریز" و مرحومان "حاج محمد صادق و حاج محمد ابراهیم منتظری" و "حاج عبدالله زاده" و "حاج مسعود مطهری" یاد کرد که به واقع همین پیشکسوتان بودند که زمینه انبوه تولید را سبب شدند.
  • همچنین، از اصول به کار رفته در این فن این بود که تنها کسی که می‌توانسته به خمیر نان برنجی دست بزند پیشکسوت این فن بوده و این افراد تنها با وضو این کار را انجام می‌دادند.


صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب